چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟
5
(14)

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

بیشتر ما تمایل داریم در گذشته یا آینده زندگی کنیم. هر چند وقت یکبار به اتفاقی که دیروز افتاد یا فردا ممکن است بیفتد فکر می کنید؟ این چه تاثیری بر زندگی و رفاه شما دارد؟

در این مقاله از راز تیوان، نحوه زندگی بیشتر در زمان حال و راه‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا به زندگی آگاهانه برگردید، بحث خواهیم کرد.چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

به اطراف خود توجه کنید

یکی از راه های حضور در لحظه حال، توجه به محیط اطراف است. هر چند وقت یک بار از روز خود وقت می گذارید تا واقعاً به اطراف نگاه کنید و ببینید چه خبر است؟ آخرین باری که نشستی، چشمانت را بستی، نفس عمیقی کشیدی و فقط به همه چیز اطرافت نگاه کردی، کی بود؟

همین حالا از این فرصت استفاده کنید: هر دو چشم خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید، سپس آنها را باز کنید و واقعاً به جایی که هستید بروید.چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

دیوارها چگونه به نظر می رسند؟
در مورد کف یا سقف چطور – چه الگوهایی را می توانید در آنجا ببینید؟
چند پنجره در سمت چپ و راست شما وجود دارد؟
از اینجا چند نور می توانید بشمارید؟
وقتی توقف می کنید و به اطراف خود نگاه می کنید و همه چیز را در اطراف خود می گیرید، زندگی در لحظه حال آسان تر می شود.

روی یک چیز در یک زمان تمرکز کنید (چند وظیفه ای نکنید)

در حالی که ممکن است انجام چند کار و کار روی بیش از یک چیز در یک زمان سازنده‌تر به نظر برسد، اما انجام مداوم چندین کار، زندگی در زمان حال را دشوار می‌کند. در حالی که انجام کاری که به توجه کامل شما نیاز دارد، در ابتدا ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، اما آگاه باشید که وقتی به طور کامل درگیر یک کار هستید، چقدر بهره‌ورتر هستید. این را با تلاش برای فشرده کردن چندین چیز در یک دوره زمانی یا صرف نیمی از انرژی خود در سه پروژه مختلف مقایسه کنید.چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

اگر روی چیزی کار می کنید، تمام توجه خود را به آن معطوف کنید. وقتی متوجه شدید که به چیزهای دیگری فکر می کنید یا تلفن خود را چک می کنید زیرا تمایلی به انجام کار ندارید، متوقف شوید و تمرکز را به چیزی که در مقابل شماست برگردانید. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی کاملاً بر روی آنچه در آن لحظه اتفاق می‌افتد متمرکز هستید، به هر حال می‌توانید جزئیات را در درازمدت بهتر به خاطر بسپارید. 1

برای آنچه اکنون دارید سپاسگزار باشید

بخشی از زندگی در لحظه حال این است که وقت بگذارید و برای آنچه اکنون دارید (نه در گذشته یا در آینده) سپاسگزار باشید. 2 اگر دائماً روی چیزهایی که ندارید تمرکز می کنید، در این لحظه برای قدردانی از چیزهایی که در حال حاضر دارید وقت نمی گذارید.

یکی از راه‌های تمرین قدردانی این است که فهرستی از چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید بنویسید و آن فهرست را به صورت روزانه مرور کنید. سعی کنید در حال حاضر حداقل سه چیز را بنویسید که برای آنها سپاسگزار هستید. از طرف دیگر، می‌توانید یک غوغای قدردانی انجام دهید، جایی که در یک بازه زمانی معین، تا آنجایی که فکر می‌کنید چیزهایی را بنویسید.

چیزها را همانطور که هستند بپذیرید (نه آنطور که می خواهید باشند)

اگر می‌خواهید زندگی را در لحظه حال شروع کنید، باید از نحوه‌ی فکرتان که همه چیز باید باشد را رها کنید و آن‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرید. شما نمی توانید همه چیزهایی که در اطراف شما اتفاق می افتد را کنترل کنید. گاهی اوقات زندگی با آنچه شما می خواهید متفاوت است. تمرین پذیرش به شما کمک می کند تا چیزهایی را در زندگی خود که خارج از کنترل شما هستند رها کنید.چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

مدیتیشن ذهن آگاهی را تمرین کنید

یکی از راه‌های زندگی بیشتر در لحظه حال، تمرین مراقبه ذهن آگاهی است. 3 این نوع مدیتیشن به افراد کمک می کند تا آگاه شوند و تمرکز خود را بر روی کاری که در هر زمان انجام می دهند افزایش دهند. شروع یک تمرین مدیتیشن روزانه می تواند به شما کمک کند تا از افکار و احساسات خود آگاه تر شوید، که به نوبه خود می تواند میزان زمانی را که در لحظه حال صرف می کنید افزایش دهد.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما احساس شادی و رضایت می دهند.گذراندن وقت با افرادی که به شما احساس شادی و رضایت می دهند می تواند راهی عالی برای کمک به زندگی در لحظه حال باشد. احاطه کردن خود با افراد مثبت و حامی، سطح مثبت و شادی شما را افزایش می دهد. به نوبه خود، این به شما این امکان را می دهد که به جای تمرکز بر روی رویدادهای گذشته یا آینده، روی آنچه در حال حاضر خوب پیش می رود تمرکز کنید.

مراقب هر کاری که انجام می دهید باشید

هر کاری که انجام می دهید، از خوردن تا پیمایش گوشی خود، باید حواستان به آن باشد. هر چند وقت یکبار ناهار خود را همزمان با تماشای تلویزیون می خورید؟ این یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از کاری که انجام می‌دهید فاصله بگیرید و در لحظه حال زندگی نکنید زیرا تمام توجه شما به آن کار یا فعالیت معطوف نیست.

در عوض، سعی کنید در حین غذا خوردن روی هر وعده غذایی تمرکز کنید.
بوی غذا چگونه است؟
مزه اش چطور است؟
واکنش بدن شما به آنچه تاکنون خورده اید چگونه است؟
هنگام غذا خوردن چه صداهایی در اطراف شما پخش می شود – تماس های تلفنی، صداهای ترافیک از بیرون، پخش موسیقی در پس زمینه.
با تمرکز بر روی این جزئیات و توجه به همه چیزهایی که در اطراف شما در طول یک کار یا فعالیت خاص می گذرد، این به شما کمک می کند تا آگاهی بیشتری از لحظه حال را وارد زندگی خود کنید.

تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید

وقت گذاشتن برای نشستن و تمرین یک تمرین تنفس عمیق به شما کمک می کند تا ذهن خود را روی کار در حال انجام متمرکز کنید. نفس‌های آهسته و منظم به جلوگیری از تسخیر احساس وحشت یا هر افکار منفی دیگری کمک می‌کند و در عین حال اجازه می‌دهد کنترل بیشتری در طول فعالیتی که در حال حاضر در آن مشغول هستید، داشته باشید. یک روش سریع و آسان برای امتحان کردن، تکنیک تنفس 4-7-8 است .

از رسانه های اجتماعی و فناوری فاصله بگیرید

استراحت از رسانه‌های اجتماعی و سایر فناوری‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بر زمان حال متمرکز بمانید. در حالی که ممکن است فکر کنید که بررسی مداوم حساب‌های رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا با دنیا در ارتباط باشید، در واقع تأثیر منفی بر توانایی شما برای حضور دارد.

چند بار تا به حال کار دیگری انجام داده اید و متوجه شده اید که شبکه های اجتماعی را بررسی می کنید؟ مهم است که یاد بگیرید چگونه اجازه ندهید تکنولوژی زندگی شما را تسخیر کند، زیرا این واقعاً می تواند شما را از توجه به آنچه در اطراف شما می گذرد جلوگیری کند.

به ویژه، زمانی که با افراد دیگر هستید، مهم است که به جای حواس پرتی توسط تلفن همراه، روی افراد و محیط اطراف خود تمرکز کنید.

به طور منظم ورزش کنید یا یوگا انجام دهید

ورزش منظم یا حتی قدم زدن در پارک می تواند به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری روی فعالیت های فعلی خود داشته باشید. گنجاندن یوگا به عنوان بخشی از برنامه روزانه شما، راه عالی دیگری برای زندگی در زمان حال است، به خصوص اگر همراه با مدیتیشن و تمرینات ذهن آگاهی باشد.

اگر نمی‌توانید برای تمام کلاس‌های یوگا وقت بگذارید، تنها کاری که انجام می‌دهید را متوقف کنید و چند دقیقه برای برخی از ژست‌های اولیه وقت بگذارید، می‌تواند به شما کمک کند تا به زمان حال برگردید.

 

منبع: verywellmind

ترجمه : هیات تحریریه راز تیوان | علی عباسی

این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد آرا: 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *