چه عواملي در شکل گيري باورهای ما نقش دارند؟

5
(3)

چه عواملي در شکل گيري باورهای ما نقش دارند؟

در این مقاله کوتاه قصد داریم به برخی از عواملی که در شکل گیری باورهای شما (مثبت یا منفی)موثّر هستند.بپردازم.  با راز تیوان همراه باشید؛

باور چیست؟

باور فکری است که به میزان زیاد تکرار شده است.به عبارتی دیگر ،«باور» به مجموعه اعتقادات و افکاری گفته می‌شود که از نظر ما کاملاً درست و مسلم هستند.در واقع این باورهای ما هستند که  زندگی ما را هدایت می‌کنند. و موجب توسعه فردی ما نیز می شوند.

خانواده:

محيط خانواده اولين جايي است که درآن زندگي خود را شروع مي‌کنيم. افکار و باورهاي ما تحت تأثير افکار و عقايد والدين و اعضاي خانواده ما قرار مي‌گيرد. به عبارتي آنچه را که در محيط خانواده، مي‌بينيم، مي‌شنويم و تجربه مي‌کنيم در ذهن ناخودآگاه ما چنين وانمود مي‌شود که اين موضوع درست است و به درستي آن فکر و باور، ايمان مي‌آوريم، مي‌پذيريم و به آنها عمل مي‌کنيم. به طور مثال پدر و مادر شما در مورد سلامتي، انواع بيماريها و چگونگي مقابله با آن‌ها چه فکر و باوري دارند؟ در مورد پول و ثروت چطور؟

جامعه و فرهنگ:

انسان يک موجودي اجتماعي است؛ بنابراين افراد جامعه با يکديگر تعامل دارند، در اغلب موارد از نظام فکري و باورها و اعمال ديگر همنوعان خود تأثير مي‌پذيرند، برخي مردم وقتي تحت تأثير فشار روحي يا شرايط بحراني به سر مي‌برند به طور غيرارادي از کارهاي مردم اطراف خود تقليد مي‌کنند. براي مثال اگر فردي درحال غرق شدن در رودخانه‌اي کمک بطلبد، هرکسي واکنش ساير مردم را درقبال اين رويداد مرکز توجه قرار مي‌دهد و از آن پيروي مي‌کند. مصداق «گر خواهي نشوي رسوا هم رنگ جماعت شو!»

رسانه‌ها:

در دنياي امروزي که دنياي ارتباطات و عصر تکنولوژي ناميده مي‌شود، گريزي از استفاده از انواع رسانه‌هاي گروهي و جمعي نيست. همه روزه با اخبار و اطلاعات درست و نادرست و تبليغات پر زرق و برق اين رسانه‌ها بمباران مي‌شويم وآنقدر تکرار مي‌شود که در ناخودآگاه ما رخنه کرده و تبديل به باور و در نتيجه زندگي ما مي‌شوند. به فرض مثال: چه اخبار و اطلاعات و فيلم‌هايي درباره سلامتي، بيماري، جنگ و درگيري، مرگ و مير، کمبودها، خطاهاي انساني و.. در رسانه‌ها دنبال مي‌کنيد.

معلمان:

مدرسه خانه دوم ما محسوب مي‌شود و طبيعتاً در محيط مدرسه هم يک سري نظام‌هاي فکري و باورهايي در جريان است و معلّمان ما بيشترين تأثير را در شکل گيري افکار و باورهاي ما دارند چرا که اغلب حرف معلم با نفوذ و تأثير بيشتري نسبت به والدين در دانش آموزان دارد. و الگوهاي فکري آن‌ها بهتر پذيرفته و الگوگيري مي‌شود.

 

دوستان:

شما میانگین 5 نفری هستید که همیشه با آن ها در ارتباط هستید که این افراد می توانند دوستان نزدیک شما باشند.

تجارب وسابقه ذهني:

زندگي انسان پر ازاتفاقات رنگارنگ است، تجربه‌هاي مثبت و منفي فرد از هر رويدادي، در نظام فکري و باورهاي او ثبت و ضبط مي‌شود و در ارزيابي و تفسير چنين رويدادهايي در طول زندگي و آينده موثّر است. براي مثال اگر بيماري زماني با کمبود داروي مورد نياز خود، مواجه باشد به طور غير ارادي دائم در هراس خواهد بود که مبادا روزي، به چنين دارويي دسترسي نداشته باشد.

 

 

منبع: کتاب تئوری جوهر در آب و جذب سلامتی نویسنده: علی عباسی

نویسنده: هیات تحریریه راز تیوان – علی عباسی

 

34% -
جدید
99,000 تومان

این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد آرا: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *